Wat is drukwerk automatisering
Bij drukwerk automatisering (database publishing) automatiseert u zoveel mogelijk handelingen welke nodig zijn om een drukklaar document samen te stellen. Veel handelingen die u vroeger handmatig moest uitvoeren, of laten uitvoeren door een DTP'er of vormgever worden overgenomen door software. Dit bespaart u tijd en kosten.
Drukwerkautomatisering kan toegepast worden op: visitekaartjes, (personeels)advertenties, product brochures, leaflets, magazines, nieuwsbrieven, enz.
Drukwerk automatisering bestaat uit een aantal elementen:
Adobe Indesign templates
Voor elke uiting die u wilt automatiseren maakt Mediadoc een digitaal bronbestand aan, dit noemen we een template. Deze template definieert de structuur, indeling en vormgeving van uw document.
Op basis van deze template kunt u steeds nieuwe uitingen publiceren, steeds met wisselende tekst of producten. De template zorgt ervoor dat uw uiting altijd een consistente en professionele uitstraling heeft.
Voor het ontwerpen en genereren van uw uitingen gebruiken we Adobe Indesign Server.
Publiceren van uitingen
Kies een gewenste template en publiceer uw uitingen. Geef aan welke gegevens u op een visitekaartje wilt hebben, of welke teksten er in de advertentie dienen te staan. Of selecteer de producten die in de brochure vermeld dienen te worden. Nadat u bepaald heeft welke informatie u wilt opnemen in uw uiting drukt u op de knop 'genereren'. De template en uw informatie worden samengevoegd tot een drukklaar bestand.
Centrale dataopslag
Bij database publishing bewaart u al uw gegevens in een database. Op een centrale plek staan al uw producten, prijzen, teksten en afbeeldingen opgeslagen.
Wanneer u een nieuwe publicatie maakt, gebruikt u de gegevens uit deze centrale database. Wijzigt bijvoorbeeld de prijs van een product, dan wordt deze wijziging direct doorgevoerd in zowel de brochure, leaflet, folder, flyer en bijvoorbeeld de website.
Eventueel kunt u de centrale database koppelen aan uw eigen software met bijvoorbeeld XML.
PDF documenten
Na het publiceren van uw uiting wordt het resultaat opgeslagen als een drukklaar document, een hoge resolutie PDF bestand. PDF bestanden zijn dé standaard voor het aanleveren van uw materiaal aan drukkerijen en print-centers.
XML koppelingen
Met XML wisselt u op een betrouwbare en gestructureerde manier informatie uit tussen uw eigen ERP-systeem en de drukwerk automatiseringssoftware van Mediadoc. Koppel het systeem aan bijvoorbeeld uw eigen productdatabase of klantenbestand voor het genereren van gepersonaliseerde uitingen.
Personalisatie
Door de drukwerkautomatiserings software te koppelen aan uw klanten-, dealer of abonnee bestand is het mogelijk om documenten gepersonaliseerd te genereren. Vermeld de naam, adresgegevens op de uiting, of baseer de inhoud van de publicatie op de persoonlijke voorkeur van uw geadresseerde.
Tevens is het mogelijk de software toegankelijk te maken voor bijvoorbeeld uw dealers of wederverkopers. De dealer maakt zelf een selectie uit uw productaanbod, bepaalt de eigen verkoopprijs en publiceert een eigen uiting als brochure, poster of leaflet.
Of laat uw eindgebruiker zelf een brochure samenstellen op basis van zijn persoonlijke voorkeur. Stel bijvoorbeeld een studiegids samen op basis van de genoten vooropleiding en toon alleen de opleidingen die aansluiten bij de interesses van de student.
Handmatige nabewerking
Grotere uitingen als brochures en aanbiedingsfolders hebben soms complexe wensen die niet geautomatiseerd kunnen worden. Met de software van Mediadoc is het mogelijk om een document achteraf handmatig na te bewerken. Een DTP medewerker opent het gepubliceerde document en zet de laatste puntjes op de i.
Meer info?
Bel ons op +31 515 44 55 58 of maak een afspraak voor een bezoek bij u op locatie of bij ons op kantoor in Groningen. U krijgt dan een uitgebreide demo van het systeem.